lauantai 29. kesäkuuta 2024

Nauvon reissu

Tiistaina lähdin kohti Turun seutua  äidin luokse. Juna ei juuri nyt toimi Helsingin ja Turun välillä, joten piti valita mahdollisimman nopeasti kulkeva bussi. Kuulemma tehdään nopeampaa tietä junalle tai nopeampaa junaa, mutta ei sellaista tarvitsisi. Juna on jo tarpeeksi nopea. Paljon mukavampi matkustaa junalla kuin bussilla. Koko bussimatkan yritin tehdä jotain, mutta oli todella pitkästyttävät vähän yli pari tuntia. Pääsin perille asti, äiti oli asemalla vastassa, kävimme kaupasta ruokatarpeita. Söimme uusia perunoita broileripyöryköiden, tomaatin ja kurkun kanssa. Jälkiruoaksi vesimelonia.

Tälläkin kertaa tosin, niin kuin aina äidin luona käydessä, tuli syötyä ihan liikaa makeita herkkuja. Minä syön herkkuja, jos on tarjolla - siksi en osta mitään kotiin, koska ei se siellä kaapissa kauaa säily. Lupasin itselleni Helsinkiin palatessa kunnolla alkaa kuntoilemaan. En nyt mitään fitness - kisaa varten, enkä montaa tuntia päivässä, mutta syön terveellisemmin ja yritän liikkua joka päivä jollain tavalla unohtamatta lihaskuntotreeniä ja venyttelyä.

Pyöräytin leivänkin äidin luona, jota maiskuttelimme samana iltana. On myös mukavaa, että olen päässyt kaksi kertaa, tiistaina ja perjantaina, täällä saunaan.

Ennen matkalle lähtöä olimme sopineet, että isä hakee keskiviikkoaamuna yhdeksältä ja lähdemme Nauvoon taidenäyttelyyn. Mukana oli myös veli sekä isän emäntä. Matka Nauvoon oli pidempi kuin luulin, mutta toisaalta en ollut ennen käynyt Nauvossa. Nauvoon päästäksemme meidän piti mennä autolla lossin kanssa veden yli. Kävimme ensin Köpmans - nimisessä kahvila - ravintolassa, jossa pääsee myös yöpymään. Harmittelin jälleen kerran inflaation vaikutusta kahviloihin, mutta toisaalta Köpmanissa oli todella pehmoista ja vastaleivottua munkkia. Otin rinkilämunkin, vaikka jälkeenpäin harmitti, etten ottanut pyöreätä hillomunkkia, sillä veli oli ottanut sellaisen ja kertoi sisällä olevan raparperihilloa. En ole koskaan maistanut raparperihilloa munkin sisällä. Varmasti oli herkullista. Kahvila oli muuten myös kaunis ja pihalla oleva miljöö myös.

Kävimme kuikuamassa muutaman pikkuputiikin kahvilan ympäristössä, kunnes jatkoimme matkaa museoon. Paratiisi - nimisessä paikassa oli Summer exhibition, joka on näytteillä 20.8. asti. Olisikohan näytteillä ollut jopa 25 taiteilijan teoksia. Oli kyllä erijänniä ja osa myös hienoja taideteoksia. Eniten ehkä painui mieleen naivismia edustava tyylisuuntaus. Paikka oli mielestäni hauska ja kaunis. Erityisen mielenkiintoiseksi paikan tekee joka puolella seiniä pitkin ja katossa roikkumassa olevat viinirypäleköynnökset. Enpä ole koskaan maistanut suomalaista viiniä - ehkäpä joku päivä vielä.

Taidenäyttelyn jälkeen päädyimme Nagu Hamniin, Nauvon merelliseen keskustaan, satamaan. Kuikusimme muutamat putiikit läpi ja erityisesti vessa oli helpottava paikka käydä. Kävimme syömässä Food fellows - nimisessä ravintolassa burgerit.

Vatsat täynnä lähdimme kohti Nauvon Framnäsin uimarantaa. Vesi oli pitkään kovin matalaa ja kovin kylmää. Eipä siellä päässyt kunnolla kastautumaan, kun oli niin kylmää ja matalaa. Kastauduin nopsaan kaulaan asti ja kävelin takaisin rantaan. Talviturkki jäi Itämereen. Rannan lähistöllä olevaa karhua kävin vielä moikkaamassa ennen matkaa takaisin äidin luokse.

Äidin luona katsoimme kesken jääneen elokuvan loppuun ja aloitimme uutta. Kävin myös kylvyssä, mikä on aina hauskaa äidin luona käydessä. Yöunet ovat kyllä jääneet aika vähille äidin luona kyläillessä, mutta eipä kuitenkaan ole sen pahemmin väsyttänyt. On ollut maagisia kello puoli viiden ja viiden heräämisiä. Ehtii nukkua sitten taas kotona Helsingissä.