Siivonnut kahdesti asunnon viime postauksen jälkeen. Kun joku mokoma sotkee sitä! En minä vaan joku peikko, joka heittää vaatteita lattialle. Siisti koti on kiva koti.
Söpö kisuli. Herään tosiaan joskus siihen, että hän nukkuu pään vieressä. Ja toisinaan kun kissaa ei näy missään, niin rullaverhon läpi näkyy varjo: kissa tykkää katsella ulos ikkunasta varsinkin iltaisin.
Pilvibongarin päiväkirjasta: pilvet ovat hienoja. Juhannuspäivänä, siis perjantaina 19. päivänä poljimme kaverin kanssa Kuninkaantammeen ensin Palettilammen uimarannalle, mikä oli minusta outo paikka, sillä en ollut koskaan ennen nähnyt tekorantaa. Oli hassua, kun siinä oli kerrostaloja ihan lähellä ja se oli aika pieni, mutta tarpeeksi suuri pieni ranta. Siinä oli pieni kioski (luultavasti), ulkosuihku, bajamajat, vaatteidenvaihtokopit, pyörille telineitä, kasvillisuutta, ihan liikaa isoja kiviä tulomatkalla ja lentopalloverkot. Meidän piti käydä siinä uimassa, mutta taivaalla oli paljon pilviä, joita sitten aikamme katsoimme, ja aina auringon mennessä pilveen tuli vilpoisa. Koitimme varpaalla vettä ja suuntasimme toiselle tekolammelle, joka oli ollut pidemmän aikaa.
Palettilammen uimaranta avattiin virallisesti yleisölle heinäkuussa 2024. Lampi on rakennettu entisen vedenpuhdistuslaitoksen altaaseen. Lampi sijaitsee Ellen Thesleffin puistossa. Lammen vesi on vaihtuvaa järvivettä, joka tulee Päijännetunnelin kautta, mutta mielestäni se haisi täysin merivedeltä, siis suolaiselta.
Pyöräilimme parisen kilometriä Vetokannaksen uimarannalle, mikä on vanhempi ja suositumpi uimapaikka. Kaivokselassa sijaitseva uimaranta on entisestä hiekkakuopasta ja vanhasta uimalasta kunnostettu yleinen uimaranta. Alue avattiin nykyisessä muodossaan yleisölle kesällä 2012. Jännää uimapaikassa on isohkot äkkisyvät alueet ja ne näkee pinnasta.
Siellä päätin terävistä pohjakivistä huolimatta kaverin kanssa kastautua navasta olkapäihin pari kertaa. Totuttelun jälkeen vesi olisi varmasti ollut ihan lämmintä. Oli hauska katsella, kun kalat, jotka näyttivät pieniltä ahvenilta, uivat jaloissamme veden pohjassa.
Vierailin eräs päivä piilossa olevassa Supermarket Fortunassa, joka oli oikein soma pienempi Supermarket. Siellä sai ottaa pienen korin pieniä ostoksia varten. Tunnelmaltaan kiva, mutta nopean katsauksen jälkeen siellä myydään vain elintarvikkeita ja on tosiaan pienempi kuin mikään muu Supermarket, jossa olen vieraillut. Ihania kukkia tavallisella kadulla.
Kisunen söpönä puussaan.
Tultuamme uimasta ja pyöräiltyämme 29km kävimme kauppakeskus Kaaren Prisma-kaupan kautta, ostimme bataattiranuja, kana-nauta-jauhelihaa ja Valion ruskean kastikkeen kokeiluun. Kotona oli valmiina kruunuvihanneksia. Valmis ruskea kastike oli yllättävän hyvää. Harmi vain, että toisena valmiina kastikkeena Valiolla on vain keltainen curry-kastike, johon en koske pitkällä tikullakaan, koska minä ja kurkuma emme ole kavereita.
Viime lauantaina kävimme kaverin kanssa Haagan alppiruusupuistossa. Ensin kutsuin hänet kylään ja tarjosin kakkukahvit mustikkapiirakalla. Sitten lähdimme bussilla alppiruusupuistoon ja otimme kisulin mukaan. Harmiksemme suurin osa kukista oli kuihtunut ja kuollut, mutta oli puistossa silti nättiä.
Oma aatteeni juhannusruoasta: kruunuvihanneksia, maissia ja grillijuustoa. Helppoa ja nopeaa.
Nyt mietin, että lähtisikö jonnekin vai tekisikö toisen postauksen. Eilen tuli käveltyä ja tänään tekee mieli vain maata raajat levällään. Yölläkin heräsin puoli neljältä ja sanoin itselleni, että pitää nukkuaa, mutta vaikka kuinka haluaisin nukahtaa kyljelleen, niin onnistun aina nukahtamaan vasta selälläni. Jännä juttu.
Oikein mukavaa sunnuntaita!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti